Oorzaken haaruitval

Er zijn veel factoren die een gezonde haargroei beïnvloeden. Deze omvatten een breed scala aan emotionele, erfelijke en leefstijl omstandigheden die kunnen voorkomen dat het lichaam de essentiële voedingsstoffen die het nodig heeft om gezond haar te ondersteunen, effectief absorbeert. Door deze verschillende oorzaken van haaruitval te begrijpen, kan je nu handelen om dunner wordend haar te helpen voorkomen.

Haarverlies bij mannen en vrouwen

leeftijd icon
Leeftijd

Als we tussen de 20 en 30 jaar zijn hebben we gemiddeld 615 haarzakjes per vierkante centimeter. Tegen de tijd dat we 50 worden valt het aantal tegen de 485 en rond 80 kom je niet boven de 435 haarzakjes per vierkante centimeter. Elke haar wordt ook dunner, waardoor het haarvolume wordt verminderd, en de hoofdhuid dus zichtbaar wordt.

stress icon
Stress

Als het lichaam stress ervaart produceert de bijnier meer adrenaline, wat kan leiden tot een toename van de productie van testosteron en dihydrotestosteron (DHT). Als je niet genoeg andere hormonen hebt om dit tegen te gaan, kan het ertoe leiden dat het haar niet zo gezond is als het zou moeten zijn.

Voor sommige mensen kan dagelijkse stress de conditie van hun haar beïnvloeden en kan het een vicieuze cirkel worden: stress beïnvloedt de haarcyclus en de impact hiervan kan meer stress voor het individu veroorzaken.

voeding icon
Slechte voeding

Een voedingspatroon rijk aan eiwitten, vitaminen en mineralen is essentieel voor een gezonde haar- en haargroei. De haar follikel is een niet-onmisbaar weefsel en daarom een van de laatste weefsels die voedingsstoffen ontvangt. Daarom kunnen eventuele tekorten op de lange termijn leiden tot vroegtijdig haarverlies.

Proteïne

Eet minstens vijf gram (ongeveer 150 gram) eiwit per dag. Voedingsmiddelen met een hoog eiwitgehalte zijn vlees, kip, vis, bonen, eieren, kaas en tofu. Omdat haar voor 80% tot 95% uit eiwitten bestaat, is dit een belangrijk onderdeel van je voeding.

Ijzer
IJzergebrek kan bijdragen aan haaruitval, vooral bij vrouwen en mannen die mogelijk onvoldoende eiwitten in hun voeding hebben.

Andere mineralen
Andere belangrijke mineralen voor gezond functionerend haar zijn zink (te vinden in zeevruchten en bonen), silica (te vinden in aardappelen, rode/ groene pepers en taugé), magnesium (te vinden in groene groenten en noten) en essentiële vetzuren (zoals de omega-vetzuren gevonden in vis).

stylen icon
Overmatig stylen

Overmatig gebruik van spuitbussen, haarkleurmiddelen, haartangen of krulspelden kan op de lange termijn resulteren in beschadigd haar. Mannen en vrouwen die merken dat hun gezonde haar hierdoor aangetast wordt, adviseren wij de producten die ze gebruiken op hun haar en hoofdhuid te heroverwegen en andere voedingssupplementen en gezondere stylingsmethoden te overwegen.

roken icon
Roken

Roken kan een gezonde haargroei beïnvloeden. Het is aangetoond dat roken van sigaretten een slechte bloedsomloop veroorzaakt, wat de hoeveelheid bloed die beschikbaar is voor de haarzakjes van de hoofdhuid kan beïnvloeden.

Haarverlies bij vrouwen

hormonen icon
Hormonale veranderingen

Hormonale veranderingen geassocieerd met de menopauze kunnen de gezonde haargroeicyclus beïnvloeden. Hoewel deze menopauze-bijwerking relatief zeldzaam is, is het bekend dat het in sommige gevallen voorkomt. Van andere hormonale veranderingen in het lichaam is bekend dat het haaruitval en verlies bij sommige vrouwen beïnvloedt. Vrouwen kunnen problemen met hun haar ervaren door een hormonale onbalans en een verhoogde gevoeligheid voor de mannelijke hormonen (DHT en Testosteron) die van nature aanwezig zijn in het lichaam van vrouwen.

zwangerschap icon
Na de zwangerschap

Zwangerschap, terwijl het een mooi en natuurlijk proces is, kan het ook een stressvolle gebeurtenis zijn voor het lichaam van een vrouw. Daarom is het gebruikelijk dat vrouwen na de bevalling haaruitval of zelfs kale plekken ervaren terwijl hun hormoonspiegels normaliseren. Dit is echter meestal een tijdelijke situatie en zal zichzelf uiteindelijk herstellen. Let op, we raden vrouwen niet aan Viviscal haarvitaminen te nemen, tijdens zwangerschap of borstvoeding.

anticonceptie icon
Anticonceptie

De pil is de meest voorkomende vorm van anticonceptie voor vrouwen. Het bevat een mengsel van progestageen en oestrogeen, dat af en toe een negatieve invloed kan hebben op de gezonde haargroei bij diegenen die een erfelijke geschiedenis van haaruitval hebben.

© 2018 AboutOurBrands